Fasongsydd fjas

oktober 19, 2006

Språkentusiastene slår til

Som selverklærte offiserer i språkpolitiet, har min gode venninne Heidi og jeg samlet opp en haug med saftige og flotte ord og uttrykk etterhvert som vi har hørt dem. Disse bærer selvsagt preg av at vi er sør-Askøyværinger, men bær over med oss.

Jeg oppfordrer alle til å skrive ord og uttrykk som jeg har glemt i kommentarfeltet. Listen blir oppdatert fortløpende.

Bergensk ordliste
bekkalokk: kumlokk
belite seg: å akseptere spillereglene
boss: søppel
dajer: pupper
druse: å sparke hardt
dånedimpen: å nesten besvime
gibba: store
kneke: kose
luddig: morsom, rar, finurlig
løvang: langkost
månebedotten: overrasket
rakkadis: fest
tidig: vittig

Kule uttrykk som brukes altfor sjelden
å le seg en bunk: å le masse
lang i lorteløpet: langbeint
knurrvorren: sur og gretten
å drive med ligging: å ha sex
snasen: flott
månelyst: furore
å få neller: å få fnatt
saken er biff: saken er ordnet
rotbløyte: (husker ikke, men det var noe morsomt)
ikke riktig navlet: gal
hunen tute: dæven døtte
høgg: noe som smaker og/eller lukter fælt
pølsevev: tull
saft suse: fra Donald
å være fantelig: å skøye med noen
hurlumhei: baluba

Vanlige ord som er gått litt i glemmeboken
bedrøvet
blei
dåsemikkel
eiendommelig
fiffig
fjong
olm
morsk
sjofel
sludder
snuppe
spillopper
sporenstreks
ussel
vrøvl

Bare et lite sleivspark til Torbjørn, Anne B og alle andre som mente vi var ute å sykle da uttrykket 'to blow one's own horn' kom opp rundt middagsbordet: vennligst se denne linken. HA!

Etiketter:

7 Comments:

  • Ler meg ihjel...!! Hvor lenge har du letet etter den ene siden som bekreftet dine påstander...

    Jaja da fikk vi svar på det!

    By Anonymous Anonym, at 15:31  

  • Jeg søkte en gang...og der var det. Nysgjerrigheten tok meg og vips...jeg hadde rett:)

    By Anonymous Anonym, at 17:29  

  • Og jeg må jo bare innrømme at innerst inne godtet jeg meg bitte bitte litte granne...he he:)

    By Anonymous Anonym, at 17:36  

  • Ikke glem rakkadis !
    Ordet benyttes gjerne i uttrykket 'Ut på rakkadis' som betyr å feste

    By Anonymous Anonym, at 17:47  

  • Hurlumhei har jeg alltid syntes var litt morsomt. Å lage litt hurlumhei-lage litt liv..noe sånt tror jeg

    By Anonymous Anonym, at 18:57  

  • Rotbløyte = Ekte, norsk grøftefyll :D

    By Blogger Sif, at 00:08  

  • Hmm, er nok ikke helt enig i alt som skrives her..
    Rakkadis er ikke å feste, men er når feks ungene ikke er under kontroll, ikke er styrt av grenser, går på selvstyr.

    Dessuten er ikke de "utgåtte" uttrykkene utgått! Mange brukes stadig, heldigvis :)

    Hva med uttrykkene å være åndikk og sløkket? De er også fine!

    By Anonymous Anonym, at 13:20  

Legg inn en kommentar

<< Home