Fasongsydd fjas

november 27, 2006

Nye reiseregler vs idiotmennesker

Vanligvis er jeg en relativt avbalansert person, og det skal mye til før jeg blir ordentlig irritert. Det er stort sett bare Kristin Halvorsen og idiotprogrammer på tv som greier å utløse en nevneverdig følelse av irritasjon hos meg. Men i helgen har jeg vært ute og reist, og underveis har har jeg opplevd noe som har irritert meg grenseløst.

Fra 6. november ble det innført nye sikkerhetsregler ved flyplassene i Europa, hvor det nå er restriksjoner på flytende væske, elektronisk utstyr og klær. Disse reglene er innført for å øke flysikkerheten, det vil si, for å beskytte uskyldige mennesker mot terrorister. Tiltak som disse nye reglene er derfor noe vi bør være glad for, da de øker sjansen for å overleve flyreisen. Ikke alle har skjønt dette, da.

Da jeg sto i kø for sikkerhetskontroll på Gardermoen igår, fikk jeg selv oppleve hva disse nye reglene innebærer i praksis. Jeg måtte putte lip glossen min oppi en pose jeg fikk utdelt, og jeg måtte løfte opp foten for at de kunne sjekke med en slags detektordings om jeg hadde bombe i skoen min. Det hadde jeg ikke, og det hele gikk veldig raskt og smertefritt.

Men for noen folk var dette tydeligvis et stort problem. Detektordingsen sa bip-bip på skoen til mannen som kom etter meg, og Securitasgutten ba ham pent om å ta av seg skoene for gjennomlysing. "Hva for no'? Ta av meg skoa? Åffer det'a?! Det ække no' galt med skoa mine!", sa hissigproppen høylytt. Securitasgutten hevet øyenbrynene sine en tanke, men beklaget og sa at dessverre, det var de nye sikkerhetsreglene som krevde det. Hissigtassen knurret, sukket og stønnet og ga tydelig uttrykk for at dette var det største tullet han hadde vært med på den dagen.

Dette irriterte meg av flere årsaker: For det første, Securitasgutten gjorde bare jobben sin, og det er ingen grunn til å la sin irritasjon gå utover ham. Det er like effektivt som å skjelle ut Telenor kundeservice på telefonen bare fordi du har problemer med bredbåndet. Det er faktisk ikke deres feil. Det er lov å ha et minium av folkeskikk.

For det andre har jo mannen absolutt ikke skjønt at å ta av seg skoene for gjennomlysing er faktisk til hans eget beste. Man skal være ganske tett i pappen for å ikke skjønne at reglene ikke er der for å plage de reisende, men for å beskytte oss mot slemminger.

For det tredje, dette er internasjonale regler, og om enn så tullete man synes de er, så er det en grunn til at de finnes. Det er unødvendig bruk av energi å hisse seg opp over noe du absolutt ikke får gjort noe med. So suck it up!

Ok, jeg må innrømme at sistnevnte er litt vanskelig, i og med at jeg også lar meg irritere over ting jeg ikke kan forandre, som nettopp denne idiotmannen på Gardermoen og Kristin Halvorsen. Det er lov å være litt inkonsekvent av og til.

Etiketter: , ,

2 Comments:

  • Slike mennensker er ingenting annet enn helt alene oppe i hodet...stakkars

    By Anonymous Anonym, at 19:09  

  • Det er flere voksne menn som burde vært i førstegangstjeneste igjen. Reiser du på flyplasser med mye militære, har man lenge sett rekker med grønnkledde i sokkelesten og støvlene i hånda...

    By Blogger Øystein, at 18:32  

Legg inn en kommentar

<< Home