Fasongsydd fjas

desember 01, 2006

Nekter å synge fordi presten er kvinne

Aftenposten kan idag melde at begge sangkorene i Øksnes kirke i Vesterålen nekter å synge i kirken så lenge gudstjenesten ledes av en kvinnelig prest.

Min intiale reaksjon er vantro, sjokk og skuffelse over at mennesker i Norge idag kan fremdeles ha slike forhistoriske holdninger til kvinner.

Men etter å ha tenkt meg om i et par sekunder, finner jeg ut at jeg ikke er så overrasket likevel, ettersom saken involverer religiøse mennesker. Jeg har en teori om at veldig religiøse mennesker er splitter pine gale og som bruker religionen sin som påskudd for å finne på all slags jævelskap. Kan vel ikke si at det mangler eksempler i historien på det.

Hadde jeg hatt tid, hadde jeg startet et opprop på nettet for å støtte den kvinnelige presten i Vesterålen, i det naive håp om at de religiøse sangkorfanatikerne får seg en virkelighetssjekk.

Etiketter: ,